Groepslessen 

Lessen hatha yoga

Opbouw van de lessen

Mijn yogalessen zijn gebaseerd op hatha yoga. Maar door mijn ervaring met andere yogavormen gebruik ik ook elementen uit  o.a. de Satyanada yoga en Yoga Nidra.

De lessen worden gegeven in groepen van maximaal 10 personen. In mijn groepen doen mannen en vrouwen mee van ongeveer 23 tot wel 82 jaar! Iedereen kan op zijn of haar niveau meedoen.  Yoga is geen wedstrijd, je doet het puur voor jezelf. Het is belangrijk dat je daarbij je eigen grenzen bepaalt. 

De lichamelijke oefeningen zijn bedoeld voor het versterken van het lichaam en het soepel maken van je spieren. We doen alle oefeningen op de beweging van de adem, dat heeft een extra ontspannende werking, ook op je geest.

Als een oefening lastig voor je is, dan kijken we gewoon hoe het wel kan. Er zijn voldoende middelen beschikbaar om de les voor jou zo prettig mogelijk te maken.  
Yoga op maat!

Aan te raden:

  • Matjes en kussentjes en meditatiebankjes zijn aanwezig.
  • Neem een badhanddoek, deken of slaapzak mee voor op het matje.
  • Draag gemakkelijke kleding.
  • Zorg ervoor dat je 5 à 10 minuten voor de les aanwezig bent. Dan kun je jezelf rustig installeren.
  • Zorg ervoor dat je het tijdens de eindontspanning voldoende warm hebt. Neem daarom een deken mee of draag een warme trui en sokken.
  • Neem gerust een flesje water mee.

Een yoga les bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Lichamelijke oefeningen (asana's)
  • Ademoefeningen (pranayama)
  • Meditatie
  • Ontspanning
  • Yoga Nidra (yoga van de slaap);
    Dit is een extra lange, bijzondere manier van ontspannen en kan een diepe uitwerking hebben op lichamelijk, geestelijk en energetisch niveau. Yoga Nidra doen we iedere laatste les voor de vakantie.

De combinatie van bewegen en adem zorgt ervoor dat je een diepe ontspanning ervaart en dat lichaam en geest in balans worden gebracht.

De leslocatie

De lessen worden gegeven op de zolder bij:
Fysiotherapie Van der Vliet
Molenstraat 2a
5845 BD Sint Anthonis

De ingang is tegenover de  voormalige Emté.



Stoelyoga

Hoe ouder we worden, hoe minder sterk en flexibel ons lichaam is. Het is echter wel belangrijk om in beweging te blijven. Daarom geef ik  'yoga op de stoel'-lessen.  Je staat ervan versteld hoeveel oefeningen je op een stoel kunt doen! Tijdens de lessen besteed ik naast bewegen veel aandacht aan meditatie, ademhaling en ontspanning.  
De lessen worden aangepast op de wensen en mogelijkheden van de cursisten en vinden plaats in een ontspannen sfeer waarbij vooral het plezier voorop staat!
Veel mensen komen erachter dat ze meer kunnen dan ze vooraf hadden gedacht. Er komt meer ruimte, lucht en ontspanning in het lichaam. Dit werkt door in het dagelijks leven en bevordert de nachtrust.

Een voorbeeld van fijne oefeningen die prima op een stoel gedaan kunnen worden zijn Reusie Daton oefeningen. Dit zijn oefeningen die veel worden toegepast in Thaise zieken huizen om de genezing te bevorderen. De oefeningen worden gedaan op de ingehouden adem, zo krijg je meer energie. 

Stoelyoga is heel geschikt voor bijvoorbeeld dagbesteding voor ouderen of in zorgcentra.


Privéles 

Tijdens een privéles wordt de les afgestemd op jouw wensen en behoeftes. Bijvoorbeeld:

  • Tips en oefeningen voor het onder controle krijgen van je ademhaling
  • Aangepaste oefeningen speciaal voor jou
  • Een extra lange ontspanning
  • Coaching op jouw persoonlijke situatie.

Jouw persoonlijke les wordt ook uitgewerkt op papier, zodat je zelf thuis kunt oefenen.
Een privéles van een uur kost € 50,-.  Dit is inclusief schriftelijke adviezen en oefeningen. Ik kan bij je thuis komen of je kunt de les volgen bij mij in de praktijk.


Workshops

Op verzoek geef ik workshops op maat. Dat kan zijn bij een bedrijf, vereniging of organisatie. We stellen dan samen het programma samen.
Hierin werk ik ook samen met Linda van Gaal,  coach en trainer bij Linnerkracht. Door het bundelen van onze kennis kunnen we uit een breed scala aan mogelijkheden een mooi en afwisselend programma aanbieden. 

Prijzen en locatie in overleg.